Корекційно-розвиткове заняття з ученицею, яка перебуває на інклюзивному навчанні. Тема "Диференціація понять "великий-маленький". Визначення кількості предметів. Числовий ряд від 1-10"
Для того,щоб розвинути рівень пізнавальних процесів дитини, не обов’язково витрачати багато часу. Достатньо 5-10 хвилин щодня. Це буде зовсім не важко для батьків. І дитина за такий час не встигне втомитись. Завдання можна ускладнювати , змінювати , будувати за аналогією. Тут подаються ігри, взяті на сайті Beclever.cc. Матеріали , які подані там, варті уваги як педагогів початкової ланки , тих , хто впроваджує інклюзивне навчання , а також батьків.
В уяві багатьох батьків та й окремих педагогів логопед це - людина, яка вчить дитину правильно вимовляти той чи інший звук. Проте логопеди дуже часто працюють над порушенням вад читання та письма. Одне із таких порушень це ДИСГРАФІЯ.
ДИСГРАФІЯ- це частковий розлад процесу письма, пов'язаний з недостатньою сформованістю психічних функцій, що беруть участь у реалізації та контролі письмової мови. Дисграфія проявляється у вигляді стійких, типових і повторюваних помилок у письмі, які не зникають самостійно, без цілеспрямованого навчання. При дисграфії також страждають читання й ефективність сприйняття. Діти з такою проблемою відчувають труднощі при засвоєнні матеріалу. Проте вони не відчувають інших проблем академічного характеру. Їх інтелектуальні здібності повністю зберігаються.
Причини, види дисграфії та її прояви :
Розлад слухового сприйняття звуків. Дитина пропускає приголосні і голосні («листопад» – «листпад», «лисопад»), не дописує букви або склади («перевал» – «перева», «недосип» – «недоси»). Іноді відбувається нарощування слів зайвими буквами або складами («викладання» – «викладедання»). Деякі діти спотворюють слова до невпізнання («великий» – «велька»), пишуть їх разом або ділять на свій розсуд («мед-мед», «загорами»). Вони не можуть визначити межі речень у тексті, тому кілька окремих речень пишуть як одне велике: «Настала весна птахи прилетіли розпустилися квіти». При дисграфії дитина не розуміє, як пом’якшувати приголосні в слові ( «печаль-печал», «м’ячик-мачик»);
Порушення лексичної і граматичної особливості мови. Виявляється у вигляді пропуску слів у реченнях. Учень замінює слова по їх звуковій схожості, не узгоджує слова в реченні («біла сніг падала на земля»). Дитина не розуміє, що таке частини слова, тому пише префікси окремо. У тексті часто можна побачити злитне написання прийменників ( «придорозі », «замашиною»);
Розлад зорового і просторового гнозиса. Це порушення відбувається при оптичній дисграфії. Дитина замінює букви, які по-різному розташовуються в просторі (наприклад «п» і «в», «ч» і «е»), не відрізняє друковані літери від письмових. Вона плутає графічно подібні літери («ц» і «ч», «ж» і «х»), або маючі додаткові елементи («и» – «ц», «о» – «ю»). Оптична дисграфія проявляється у вигляді зміни графічного образу літер (наприклад, дзеркально пише «и», «ю», «з»). У диктанті учень пропускає букви або пише зайві.
Артикуляційно –акустична дисграфія . Дитина не правильно вимовляє звуки і пише букви
Акустична дисграфія . Учні замінюють літери фонетично схожими звуками, але правильно вимовляють. Змішують дзвінкі і глухі (Б – П, Д – Т). Плутають свистячі і шиплячі (С – Ш, З – Ж). Помилково позначають м’якість приголосних: «Лубіт», «больіт».
Розлад мовного аналізу і синтезу. У даному випадку пропускаються букви і склади. Або ж учень міняє місцями букви і (або) склади. Не пише закінчення. Пише зайві літери в слові. Повторює букви і (або) склади. Змішує склади з різних слів. Має місце злите написання прийменників ( «Настолі») та роздільне написання префіксів ( «На йшла»).
Аграматична дисграфія . Учні помиляються при відмінюванні слів, в їх закінченнях. Часто не погоджують слів у реченні.
Оптична дисграфія. При цьому не дописуються елементи букв, наприклад «Г» замість »Р». Додаються зайві елементи в літери. Учні плутають друковані та письмові букви. Спостерігається дзеркальне відображення букв.
Мабуть немає батька чи матері , які б не мріяли про успішне майбутнє своїх дітей. Чітка , правильна вимова кожного звуку, уміння будувати висловлювання поширеними, граматично правильно оформленими реченням , достатній словниковий запас сприяють не тільки успішному навчанню в школі, а й створюють ширші можливості у подальшому виборі професії, забезпеченні кар’єрного росту у дорослому віці . Що ж зазвичай бентежить батьків? Перш за все неправильна вимова того чи іншого звуку.Якщо Ви звернетесь до логопеда , то почуєте , що у Вашої дитини ДИСЛАЛІЯ. Нехай цей термін Вас не лякає. Бо це одне з порушень мовлення , яке виправляється найлегше. Для цього Вам треба зробити лише кілька кроків, а саме:
Крок 1. НЕ ЗВОЛІКАЙТЕ!
Якщо Ваша дитина досягла 5 річного віку і не вимовляє зовсім , або ж вимовляє неправильно хоча б один із звуків , потрібно почати діяти негайно. Бо ймовірність того , що вона «виговориться сама» не завжди стовідсоткова. Дитина , яка вимовляє неправильно звуки з часом починає комплексувати, уникати спілкування. Неправильна вимова часто відображається при письмі. Тобто, дитина буде писати так як вимовляє.
Крок 2.ЗВЕРНІТЬСЯ ДО ЛОГОПЕДА !
Ця людина повинна бути приємною у спілкуванні не тільки Вам , а й Вашій дитині. Налагодьте тісну співпрацю. Ви обов’язково повинні виконувати всі рекомендації та завдання дані спеціалістом. Яким би щільним не був Ваш робочий графік, Ви повинні знайти щодня кілька хвилин , щоб повторити з сином чи донькою віршика, скоромовку, чистомовку ,тощо.
Крок 3 . БУДЬТЕ ТЕРПЛЯЧИМИ !
Чимало батьків хочуть позитивного результату «ВЖЕ і ЗАРАЗ». Поставте себе на місце дитини. Згадайте хоча б одну свою шкідливу звичку, якої Ви давно хочете позбутись. Чому не позбулись? Бо важко. Так само і Вашій дитині нелегко перебудувати себе . Навіть якщо логопед навчить Вашого сина чи доньку правильно вимовляти той чи інший звук, це не означає що вони почнуть отак відразу правильно вимовляти його у словах. Робота над звуком може бути тривалою. І на шляху до успіху досить часто першими здаються батьки…
Крок 4 . СТАНЬТЕ НАПОЛЕГЛИВИМИ !
Ваша дитина може активно працювати з логопедом, але вдома навідріз відмовлятись виконувати завдання. Створюйте для неї позитивний моральний настрій. Придумайте систему заохочень. Але будьте пильні. Бо діти - великі хитруни і стратеги . Скориставшись ситуацією, почнуть вимагати від Вас того , що Ви не зможете виконати.
Крок 5 . НАВЧІТЬСЯ БУТИ ПЕРЕКОНЛИВИМИ !
Не завжди діти розуміють наскільки важливо людині говорити гарно, вимовляти всі звуки правильно. Говоріть з дитиною про це, переконуйте, наводьте приклади. Важливо об’єднатись всім членам родини. Атмосфера доброзичливості в сім'ї та єдність вимог – запорука успіху.